Piet, wie kent hem

In mijn jeugd, vanaf het moment dat ik een Sinterklaas ervaring kreeg, was er een radicale verandering aan de gang met betrekking tot het “Kinderfeest”.

1. Sinterklaas kwam los van het Katholieke, ook Protestanten en Atheïsten gingen het vieren, doch het bleef een bisschop.

2. De roe als middel om je als kind te bestraffen werd afgeschaft, hij werd voornamelijk alleen nog voor het vegen van de schoorsteen gebruikt.

3. De jute zak, die een dubbele functie had, werd gereduceerd tot een transport middel van strooigoed en Cadeaus.

4. Piet werd opeens zwart van de roet, terwijl in mijn vroege herinneringen het een wat dommige negroïde Surinamer was.

5. Het dommige en het Surinaamse accent verdween, doch het negroïde uiterlijk bleef.

Kortom het kwam min of meer los van de religie en als straf en dreigement naar kinderen, het transformeerde naar een leuk gezellig kinderfeest, waar er voor ieder kind iets te vieren was.

In mijn leven is Nederland een kleurrijk land geworden met veel mensen van verschillende rassen en achtergrond.

Nu dat blijkt dat het sinterklaasfeest niet meer aansluit bij onze bevolkingssamenstelling, en dat er daardoor kinderen uitgesloten wordt aan dit feest, dient in mijn beleving het feest weer een aanpassing te ondergaan. Een negroïde knecht is niet meer van deze tijd! En de smoes dat hij zwart zou zijn doordat hij door een schoorsteen heen kruipt, is compleet niet aansluitend bij de beleving van kinderen. Waar heb je nog schoorstenen, en waar worden die nu dan nog zwart van? In mijn jeugd was het een logische verklaring omdat we nog op kolen stookte.

Zelf heb ik nooit een verband gelegd tussen racisme en Zwarte piet.

Waarom ben ik van mening geraakt dat we PIET gewoon piet moeten laten zijn en niet zwarte piet, maar piet in alle kleuren en maten die we ons maar kunnen voorstellen. Dus een zwarte piet, een gele piet, een witte piet, een groene piet etc etc, vrij van raciale aspecten.

Dat er zo veel agressie en racisme loskomt van autochtone Nederlanders is voor mij het bewijs dat zwarte piet niet kies is. Ik schrok mij dood, dat bij een van de  eerste pro zwarte piet demonstratie in Den Haag een vrouw met agressie in het nauw werd gedreven, zij was daar zelf aan het demonstreren om de positie van Papua Nieuw Guinea onder de aandacht te brengen. Deze dame had haar oorsprong uit Papua Nieuw Guinea en kwam op voor haar volk en had geen enkele verbinding met de Sinterklaas discussie. Sociale media worden volgepropt met voorstanders van Zwarte Piet vol met boosheid en agressie!

Terwijl de mensen die het raciale aspect van Zwarte Piet ter discussie hebben gesteld, op mij zeer genuanceerd over komen. Er worden goede argumenten aangedragen dat in onze veranderende tijd, we het Sinterklaas feest dienen  mee te veranderen met deze tijd, zodat het weer een feest wordt voor alle kinderen die we in Nederland hebben.

Misschien komt er ook een keer een tijd dat Sinterklaas geen kruis meer draagt en geen bisschop meer is.

Van mij mag het, als we maar de magie voor alle kinderen mogelijk maken en er een leuk feest aan behouden.

In mijn Jeugd was Sinterklaas en Zwarte Piet een boeman die kinderen bang maakte. Bedplassen deden we er van, want je had altijd wel wat uitgevoerd waar je in je beleving als kind, de roe voor kon krijgen of zelfs in de zak meegenomen zou worden naar Spanje om daar als kindslaaf te moeten werken voor Sinterklaas om de mooie cadeaus mogelijk te maken voor kinderen die wel lief waren. Ik ben blij dat het niet meer zo is en word weer blij als we weer eens het feest met zijn alle aanpassen.

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *