Kafka en OV-chipkaart, oftewel hoe kom je van automatisch opladen af.

Wij zijn, Marlou en ik, over het algemeen zeer tevreden over de OV-chipkaart. Terugkeren naar de strippenkaart of een treinkaartje zouden wij een gruwel vinden.

Doch ook aan een ideaal ding als de OV-chipkaart zitten nadelen, één zo een nadelig vervelend ding is automatisch opladen. Het lijkt heel erg gemakkelijk, doch wij hebben er erg veel last van gehad. In het begin van de oude kaart hebben we automatisch opladen aan gezet. Edoch, als je rekening even niet voldoende saldo heeft, dan wordt je OV-chipkaart direct geblokkeerd, je moet vervolgens wachten op een brief (die weken op zich kon laten wachten), om daarmee vervolgens naar een service punt gaan (dat is voor ons Schiphol), waarna na betaling de blokkade wordt opgeheven. Toen dat drie keer was gebeurt hebben we, ik denk drie jaar geleden ofzo, het automatisch opladen uitgezet. Als ik de kaart gegevens raadpleeg op ov-chipkaart.nl, staat het automatisch opladen uit.

Omdat de oude kaart binnenkort verloopt, viel er keurig een brief in de deur met de melding dat de kaart vernieuwd dient te worden. Prima, op naar de ov-chipkaart site. De gegevens ingevuld, foto geupload en betaald met Ideal.

Vrijdag werdt de nieuwe kaart bezorgt. In de brief staat de volgende passage: Automatisch opladen. Op uw oude kaart stond automatisch opladen (€10,00 per keer). Dit staat ook op uw nieuwe kaart en is reeds geactiveerd. U kunt er direct gebruik van maken. Het is niet nodig bij een balie van een vervoerder langs te gaan.

Huh automatisch opladen aan? hoezo. Dus zaterdag 31-8-2013 de kaart toegevoegd aan mijn ov-chipkaart. Zondag 1-9-2013 de gegevens geraadpleegd (duurt een dag na toevoegen voordat ze zichtbaar zijn). En ja hoor automatisch opladen staat aan. (dat doen ze dus op eigen houtje, zonder dat dat daar een machtiging door ons is gegeven).

Op de site van ov-chipkaart, zit een prachtig interactief formulier, waarmee je automatisch opladen kan aanvragen, wijzigen en opzeggen. Dit formulier ben ik dus gaan invullen. naam adres, kaartnummer etc etc. Na een paar stappen moet je met ideal een betaling doen van 1 eurocent vanaf het rekening nummer waaraan automatisch opladen gekoppeld is. Tja en dat is een rekeningnummer die we al jaren niet meer bezitten, we zijn namelijk van bank gewisseld enige jaren terug weg bij ING en overgestapt naar Triodos. Dus op deze manier is automatisch opladen niet uit te zetten.

Bellen naar de klantenservice van OV-chipkaart. Case voorgelegd, u kan het ook schriftelijk doen op de site is daar een pdf voor die u in kan vullen en opsturen. (bij het formulier dien je een afschrift toe te voegen van de desbetreffende rekening, als bewijs, maar afschriften hebben we in het verleden uitgezet, omdat ik al vanaf de jaren 80 telebanking gebruik (begonnen met girotel online via videotext met een 1200/75 baud modem (ik denk dat de meeste mensen niet eens weten wat videotext was)). Wat er dus overblijft is een klacht in te dienen, want via het formulier of de website moet je bewijzen dat het betreffende rekening nummer van jou is, en dat kunnen we niet daar we geen bescheiden  meer van hebben omdat de rekening al jaren geleden is opgeheven.

Kortom, in de klacht aangegeven dat ze voor 10-9-2013 het automatisch opladen uit gezet moeten hebben, tenslotte hebben ze het ook eigenhandig aan gezet. twee een audit dienen te doen hoe dit heeft kunnen gebeuren en drie maatregelen te nemen om herhaling te voorkomen.

Ik ga even speculeren over de oorzaak, OV-chipkaart is namelijk geen landelijk systeem, ieder vervoerbedrijf heeft zijn eigen OV-chipkaart systeem en koppelt deze aan het landelijke systeem. Bij de oude kaart was het mij al meerdere keren opgevallen dat de gegevens die op de kaart staan (zoals saldo bv) niet klopte met wat er op de ov-chipkaart site staat. Ik vermoed dus dat vanaf het begin de gegevens van de oude kaart op de Connexxion database en de OV-chipkaart database niet met elkaar in overeenstemming zijn. Bij ov-chipkaart staat vermoedelijk (translink) dat er geen automatisch opladen op staat, maar dat op de Connexxion database het opladen wel aanstaat. De kaart komt uiteindelijk weer van Connexxion (althans dat lijkt zo). Het klinkt altijd mooi om een product zoals een OV-chipkaart decentraal te willen regelen, doch als de gegevens eenmaal uit elkaar lopen dan is het bijna onmogelijk om deze weer in de pas te krijgen.

Maar goed, de oude kaart doet het nog dus we kunnen nog met het OV, ik hoop alleen dat onze oude rekening bij ING niet al weer is uitgegeven aan iemand, want dan kan het zo maar zijn dat dat er plotseling 10 euro wordt afgeschreven. Ik hoop dat we dit nog kunnen voorkomen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *